4/22/2011

Tazkirah jumaat

Jangan memandang wanita sebagai simbol seks semata. Itu kata wanita. Dan juga segelintir lelaki, termasuklah aku juga. Aku ulangi, segelintir.

Jadi untuk kaum-kaum wanita, bila kau tengok ada lelaki-lelaki yang memandang wanita itu sebagai simbol seks, aku nasihatkan kau janganlah melenting. Itu dah jadi macam tabiat. Kau tengok saja bila sekumpulan pakcik-pakcik badan besar duduk di kedai kopi, dan seorang makwe lalu depan pakcik-pakcik itu. Kau perhatikan mata pakcik-pakcik itu melihat ke arah mana? keh keh keh! Aku rasa kau perasan.
Pakcik-pakcik tu bukan apa, dah hari-hari dengar cerita rogol dalam berita nak buat macam mana.

Sekarang ni kau peratikan pada seorang gadis Turki yang berbogel untuk Playboy. Aku rasa kau tahu cerita gadis Turki tu. Banyak update blog beberapa hari lepas aku baca tentang tu saja. Dan yang aku hairan lagi, ada juga perempuan yang update cerita itu. Ini satu contoh dari ribuan-ribuan contoh yang memberi gambaran seperti golongan perempuan itu sendiri yang menyimbolkan diri mereka sebagai simbol seks. Lepas tu orang perempuan yang bising sendiri. Tulis dalam blog. Yang baca lelaki. kah kah kah!

Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Tapi zaman siber ni bukan setitik saja nila yang menitik, dah bergelen-gelen nila yang tumpah atau sengaja ditumpahkan ke sebelanga susu. Dah jadi biru. Kau tahu apa itu biru? Filem biru.  Dan budak-budak sekolah kita sekarang dah cukup mahir buat filem biru sendiri. Orang tua apatah lagi. Sampai kancah politik pun ada filem biru. Bangang. Dalam facebook pun kau tengok berapa ramai golongan wanita itu sendiri berposing seksi dalam kereta menanmpakkan alur dada sendiri macam celaka?

Di mana ada permintaan, di situ ada penawaran. Itu normal dan biasa.

Di mana ada penawaran, di situ ada permintaan. Itu barang baik namanya.

Kau faham? Aku sendiri macam kurang faham dah ni. Kau anggap saja ini tazkirah. Kau orang perempuan pandai-pandailah jaga diri. Bye!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

If youth be a defect, it is one that we outgrow only too soon.

Tanpa Nama berkata...

oh! oh! dan oh!