4/11/2011

Aku pergi bandar

Pada satu hari aku diajak oleh seorang member untuk pergi berjalan-jalan di bandar. Tanpa fikir panjang aku pun dengan mengenakan seluar jeans dan t-shirt hitam siap pakai kasut all amerika keluar rumah menunggu bas dan member aku tu dah ada di bandar katanya dalam mesej tadi.

Lima minit aku berdiri tunggu bas, bas tak kunjung tiba. 10 minit kemudian, pun bas masih belum muncul. Aku bersabar. Tunggu punya tunggu, ada dua budak berpakaian sekolah menengah lalu depan aku sambil menghisap rokok. Aku sound ke dua budak sekolah itu. Aku minta rokok sebatang. Salah seorang budak sekolah itu mengeluarkan sekotak rokok dari dalam beg sekolah. Rokok Dunhill. Kau tahu berapa harga sekotak Dunhill sekarang ni? 10 ringgit. Dari mana budak sekolah itu dapat duit beli rokok? Kerja McD? Kerja stesen minyak?  Aku jadi marah lalu mengambil sebatang rokok yang di beri untuk menenangkan perasaan marah kemudian menasihati kedua budak sekolah itu selama sejam lebih. Tengok gaya, macam tak dengar cakap punya budak aku suruh mereka blah sebab bas pun dah muncul. Dalam masa sejam lebih, sekotak rokok dunhill itu habis kami hisap bertiga.

Dalam bas aku duduk sebelah seorang lelaki tua. Aku tiada masalah pada mulanya. Cuma apabila lelaki tua itu mula tertidur baru membawa satu masalah pada aku. Bahu aku tiba-tiba dijadikan bantal. Aku rasa amat celaka waktu tu. Nasib baiklah makcik yang duduk depan aku menekan bell bas dan turun meninggalkan tempat duduk kosong di depan.  Makcik tu berdiri, aku pun turut berdiri menyebabkan lelaki tua hampir terbaring mereng di tempat duduk. Aku pindah ke depan dan duduk di sebelah seorang makcik yang agak peramah dan petah bercerita sambil memangku sebuah fail. Banyak benda makcik tu cerita. Yang banyak sekali cerita kesihatan. Herba itu herba ini. Ada juga dia selit pasal cerita rugi masa muda terbuang begitu saja kalau tak cari duit banyak-banyak. Aku layan saja buat-buat teruja untuk mendengar sampai tiba di bandar. Bila bas berhenti, makcik tu sempat menghulur kad namanya dan meminta nombor enset aku untuk membawa aku ke sebuah seminar katanya. Aku bagi nombor enset jiran aku.

Sampai bandar, aku mesej member tanya di mana dia berada. Beberapa minit kemudian, mesej aku dibalas.

"Aku dah balik rumah."

Aku genggam enset dan mendongak ke langit.

3 ulasan:

Mawar Berduri berkata...

kamu sure bg num enset jiran sebelah? knpa dr td enset aku asyik kna call tnya pasal seminar.. hurmm..

Pemuda berkata...

sure! jika begitu, kau adalah jiran aku. apa khabar jiran ku?

lavender harum wangi berkata...

kahkahkah. mesti rasa cam celaka gila.