4/12/2011

Dulu aku pergi interbiu

Beberapa tahun dulu aku pergi interbiu kerja kerajaan negeri. Sampai pejabat interbiu dengan berpeluh-peluh lepas turun bas naik bas pakai baju orang pejabat, aku tengok sudah berpuluh-puluh orang lain sedang duduk menunggu giliran untuk di interbiu. Ada yang sibuk membaca nota entah apa jadah punya nota. Ada yang sibuk berbual antara satu sama lain. Ada yang sibuk ejas tali leher, ejas tudung, ejas kepala lutut pun ada.

Aku pergi daftar nama dan serah salinan sijil di meja pendaftaran untuk interbiu. Setelah selesai mendaftar nama, aku pergi duduk berkumpul dengan berpuluh lagi orang-orang lain yang menyimpan sejuta harapan untuk dapat kerja. Aku tengok muka satu-satu. Mana tahu ada yang aku kenal. Malangnya tiada. Jadi aku pun duduk diam saja tanpa berbual dengan sesiapa. Satu persatu nama dipanggil masuk dalam bilik interbiu. Aku tengok muka-muka yang masuk bilik itu mulanya itu pucat lesi, dan bila keluar jadi merah padam dan tersengih-sengih macam celaka sambil di sambut oleh orang lain yang belum masuk bilik dengan pertanyaan, "Apa diorang tanya?". Dengan bongkak orang yang di tanya cakap, "soalan-soalan biasa saja. Bahalol punya jawapan.

Aku tengok jam. Dah jam sembilan lebih waktu tu. Tapi orang masih lagi ramai belum di panggil masuk dalam bilik interbiu. Malah ada lagi berpuluh-puluh yang baru datang. Aku buat-buat steady sambil goyang kaki. Di waktu aku menunggu giliran untuk dipanggil masuk, ada juga aku terdengar suara-suara di situ yang bercakap pasal "orang dalam". Cakap dia kenal dengan big boss. Cakap bapa dia pernah jumpa si polan dan si polan. Cakap dia ada sepupu lima kali kerja bahagian HR. Dan macam lagi punya cakap yang bagi aku amatlah jahanam pada aku seorang pencari kerja yang tiada orang dalam dan kenal siapa-siapa dalam jabatan. Aku geleng kepala lagi.

Setelah berpuluh-puluh orang masuk bilik dan keluar bilik, sampai giliran aku kena panggil untuk di interbiu. Aku tengok jam dah hampir jam 12. Aku melangkah masuk dalam bilik dan melihat ada empat orang duduk di meja bulat. Besar gila meja bulat itu. Aku di suruh duduk dan aku pun duduk. 10 minit aku bersoal jawab dengan ke empat-empat orang yang ada di meja bulat itu, aku selesai. Sebelum keluar, aku tanya soalan pada ke empat-empat orang yang duduk di meja bulat berapa kekosongan sebenar yang ada ditawarkan. Dengan yakin salah seorang menjawab, satu. "Madapaker" aku cakap dalam hati.

Bila aku keluar bilik interbiu, semua yang masih belum masuk dalam bilik ada berpuluh lagi aku tengok, memandang ke arah aku untuk meminta barang secebis soalan bocor aku agak. Belum sempat ada yang bertanya, aku pun jawab, "Kerja ni satu saja yang kosong."

Semua muka terus jadi down.


***

2 ulasan:

Mawar Berduri berkata...

pernah alami keadaan ini.. huhu.. sgt down..

lavender harum wangi berkata...

lol~ kesian.