8/02/2011

Puasa #2

2003. Hari ke-dua ramadhan, Tengah hari.

Aku dan seorang kawan nama Sawi sedang melangkah longlai dari ladang dalam kampus menuju ke rumah sewa untuk rehat tengahari. Mentari tengah membahang di atas sana sampai menyejat segala jenis air di permukaan bumi. Memantul bahang panas di jalan tar. Buat air liur pun turut sama tersejat. Kering di tekak, bukan kepalang keringnya.

Lalu kawasan kedai-kedai, tengok cina-cina tengah sedap melantak makan tengah hari di dalam kedai makan cina. Aku tengok muka kawan aku betul-betul menagih simpati waktu tu.

Sampai hujung barisan kedai ada sebuah kedai runcit cina. Kaki aku dan Sawi otomatik termati langkah.

"Amacam? Kau ada?" Sawi tanya aku.

Aku angguk kepala sambil toleh kiri dan kanan. Tangan seluk dompet.

****

Tiba di rumah.

Klekk!!..presssss...buih-buih gas bikarbonat memercik-mercik di lantai. Asap berkepul-kepul di ruang tamu siap ada bentuk O.

Jam dua petang, dua pemuda kembali ke ladang dengan langkahan yang girang.

Tiada ulasan: