8/16/2011

Puasa #16

Kurang bercakap.
Banyak berfikir.
Bijak? Tidak rasanya.

Kalau bijak, dah tentu aku jadi menteri sekarang ni. Paling koman pun, akaun bank aku ada enam angka.
Bijak ditentukan dengan pangkat? Dengan wang ringgit?
Rasanya, iya.

Jadi berfikir apa ini?

Ini bukan berfikir, ini berkhayal!! Atau paling teruk, berangan-angan. Hidup dengan angan-angan. Mati pun dengan angan-angan. Orang dah ke bulan, aku masih di bumi tak pernah dapat menyentuh awan. Aku selalu berangan benda yang tak logik. Misalnya, apa aku akan buat kalau aku jadi tuhan. Satu angan-angan yang agak serius.

Oh, iya. Aku seorang yang serius. Betul-betul punya serius.

Walau selalu buat-buat lawak. Kadang-kadang lawak itu bukan lah suatu yang lawak pun. Hanya untuk menyorok rasa serius.

Dan serius aku itu, selalunya kurang bercakap.

Esok, aku nak puasa dengan lebih serius.



Tiada ulasan: