8/15/2011

Puasa #15

Sudah sampai separuh kita berpuasa.

Aku kurang tidur sebenarnya.

Dalam sejarah penghidupan aku yang tidak lah seberapa menarik ini, ada dua kali aku langsung tak pejam mata dalam jangka masa 48 jam. Serius.

Pertama, ketika bergaduh dengan assignment di universiti dulu. Dua hari sebelum dateline sekaligus buat presentation, pc kawan aku jadi barai. Diserang iblis. Bila aku masukkan disket assignment konon-konon nak print, disket itu pun diserang iblis. Pap!! hilang semua dokumen 150 muka surat. Otak aku jadi kejang. Disket itu aku tenung dalam-dalam. Hati jadi hiba. Back up pun tiada. Yang ada, cuma dalam pc kawan aku tu sajalah. Itu pun tak boleh buka.

Waktu aku dulu, disket masih lebih popular daripada pendrive. Pendrive waktu tu adalah satu benda yang cuma dipakai oleh orang-orang berada saja dan nampak kool bila pendrive itu tergantung kat leher. Seingat aku, tiada seorang pun classmate aku yang pakai pendrive termasuklah aku pun. Semua pakai disket. Dua hari dua malam aku buat balik, selongkar segala sampah cari cebisan kertas nota yang aku tulis. Madapaka juga waktu tu.

Kedua, waktu aku bekerja. 48 jam tak lelap sebab bos tempat aku bekerja punya pasal. Di ofis, aku mengadap dia. Malam pun aku mengadap dia. Tempat aku bekerja tu dulu jauh di pedalaman. Jadi tempat tinggal disediakan. Sebuah basecamp. Macam asramalah kiranya. Tempat tinggal memang boleh cakap power lah. Bilik tidur ada ekon, mandi pun ada heater, astro full package, makan tinggal menyuap saja dalam mulut ada tukang masak dan tukang basuh pinggan, basuh baju pun orang yang basuh. Peh...heaven bukan? Satu saja yang jadi macam hell. Bos pun tinggal sekali dalam basecamp. Dan lagi buat hell, bos aku tu kaki minum. Kaki bir. Kaki arak. Malam dia minum, aku dan rakan sejawatan terpaksa layan dia bercerita sampai pagi. Bila dah pagi, kami terpaksa turun kerja, dia masuk tidur. Babi!. Jam 5 petang, batang hidung dia baru muncul datang ofis. Tiga bulan aku kerja, aku blah.

Okey, itu sajalah aku nak cerita dengan kau. Entah apa kaitan dengan puasa, aku tak tahu daaaa.

2 ulasan:

intan.maisarah berkata...

ko kongsi cerita..ok la kan

S berkata...

ok la tu. he he he.